close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מדוע אנו חובשים כיפות?

מערכת שורשכו חשוון, תשפ24/11/2019

חבישת הכיפות הנה מנהג רב שנים. מרביתנו נתקלנו או חבשנו בעצמנו כיפה באחד מאירועי חיינו, אך מהי הסיב? מהי המשמעות העומדת מאחורי מנהג זה?

תגיות:
כל מי שמגיע לשוק מחנה יהודה בירושלים או אפילו שוק הכרמל בתל אביב, ניתן לראות בדוכנים השונים סממנים יהודיים מובהקים ביניהם גם הכיפות. שורות שורות של כיפות שלרוב עשויות בעבודת יד. לעתים הן אף תלויות על
אחד מעמודי הדוכן מציגות את צורתן ועיצובן לכל המטיילים.

לאן שלא נפנה, נוכל לראות את הסמל היהודי על ראשי הגברים. מדובר על מנהג עתיק וותיק מאוד עם הרבה מאוד חיבור ליהדות ולמאפייניה השונים. ישנם אלו אשר חובשים את הכיפה רק בערבי שישי וחג ובימים מיוחדים שונים ויש אלו אשר לקחו על עצמם את מנהג חבישת הכיפה מבוקר ועד ליל.

אין ספק שלכל אחד מאיתנו יש זכרון או אף זכרונות שבהם סביבנו או אף אנו חבשנו כיפות. נכון, שלא מדובר על חובה לכלל בני ישראל אך, מדובר על מנהג שכל יהודי מקיים אותו בהתאם לאירועי חייו.

הכרה באל וחיזוק אמונתנו
אחת מהמשמעויות החזקות ביותר של חבישת הכיפה הינה ההכרה בדבר אמונתו באל. הכרה בהיותנו חלק ממנו ואנו עושים כדברו. יש האומרים כי מדובר מחיצה ביננו לבין השמיים כמטאפורה. צניעותנו אל מול אמונתנו.

הכיפה היא סמל המזכיר את ההסכם הזה באופן יומיומי וובימים מקודשים כמו ימי השבת אשר קדושים גם הם בעיני האל.

אישור חברתי
משמעות נוספת היא האישור מול החברה לקבלת האמונה ודת היהדות. אנו בני ישראל כעם אחד ומאוחד מאשרים ומקבלים אישור מהחברה לחיבור לאל, למסורת ולמנהגים, לחוקים ולהלכות ולהסכמה שלנו מרצון לקיום המצוות שבאות כחלק מהיהדות.

חבישת הכיפות באירועים
המשמעות השנייה מקבלת חיזוק באירועים חברתיים שונים בחתונות, בר מצוות, או אף קבורה. בין אם אנו דתיים, חרדיים או חילוניים, ניתן לראות את קבלת המנהג באירועים כמות אלה שהם חוצים דת ואמונה. זוהי האחדות שבהשתייכותנו ליהדות כאשר כל אחד מקבל עליו רמה כזו או אחרת של שמירת מצוות ומסורת. דווקא חיבור זה מהווה את הסבלנות ואת תחושת השייכות והמעורבות ברגעים המשמעותיים באמת.

כיפות בעיצוב אישי
ניתן לקנות כיפות בכל עיר ועיר בחנויות יודאיקה יעודיות. כאמור, קניית כיפות לחרדים ודתיים ניתנת גם בשווקים השונים המתקיימים מדי שבוע ולעתים בכל יום ויום, וכל תושב ואפילו תייר יודע כי ניתן להשיגן במקומות אלו. בערי הפריפרייה, תמיד תהיה סבתא חביבה או דודה נעימה אשר סורגת את הכיפות וממנה ניתן לקנות באופן ישיר. כיום עם הטכנולוגיה והתעשייה ניתן לרכוש כמות גדולה של כיפות לצרכים שונים בין אם בארץ ובין אם בחול. אך, תמיד ישנו גם הצורך האסתטי כמו גם הרגשי ורבים יעדיפו עדיין לקנות כיפות בעיצוב אישי.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה